Go to Top

En vanlig arbetsdag för en tekniker på Ibas

Har du någonsin undrat hur det vardagliga jobbet ser ut för Ibas experter?

Geir Bratberg är en erfaren ingenjör och han har arbetat i 23 år i vårat Data Recovery clean room team. Hans uppgift är att se till att läsa ut och kopiera mesta möjliga rådata från de skadade lagringsenheter vi får in.

Här är hans vardag:

Kl. 08.00

Kommer in på jobbet och den första uppgiften efter en kopp kaffe är att försöka rekonstruera rådata från ett brandskadat USB minne. Kretskortet och flera komponenter är förstörda. Efter rengöring och tester verkar det som att själva minnet ska kunna läsas. En sådan process innebär att vi måste ta bort det faktiska minnet (NAND) och sedan läsa ut rådata ur detta. En process som vanligtvis tar ganska lång tid och som kräver att man hela tiden övervakar processen och justerar de verktyg vi använder.

Kl. 09.30

Nästa jobb från kön är en bärbar dator som har installerats om med ett nytt operativsystem. Kunden vill rädda viktiga dokument och e-post. Disken plockas ut ur datorn och en kopiering av hela innehållet, sektor för sektor, startas för vidare analys av en ingenjör som arbetar med det vi kallar för den logiska delen av analysen. Under den delen använder vi specialutvecklad mjukvara för att återskapa fungerande filer och kataloger från det rådata som kopierats från originalmedia.

Kl. 10:30

Framför mig ligger det nu en extern hårddisk som någon har tappat i golvet samtidigt som den har varit igång. Disken har stötskador, kraschade dataytor och defekta läs- och skrivhuvuden. Massor av privata bilder har försvunnit på ett ögonblick, bilder som är omöjliga att ta på nytt. Allt tyder på att det går att rädda innehållet från disken trots skadorna, men det kommer förmodligen behövas ett par dagar i labbet innan allt arbete med disken är klart.

Kl. 12.00

Dagens lunch var ett SD-kort som en hund försökt äta upp. Under analysen drar jag slutsatsen att minneskretsen i SD kortet är helt förstörd. Här är det tyvärr dåliga nyheter att förmedla till kunden.

 

Kl. 13.00

Startar en laptopdisk där kunden inte längre har tillgång till innehållet. Den visar direkt tecken på läs- och skrivproblem och jag misstänker stötskador. Kontrollerar filsystemet för att se var på diskytorna data lagrats. Kan därmed koncentrera mig på de viktigaste områdena. Här kommer det att behövas åtskilliga timmar för ett optimalt resultat, men det ser väldigt ljust ut tack vare en del speciella ”trick” som vår egen utvecklingsavdelning tagit fram.

Kl. 15.00

Ett expressjobb kommer in. En RAID med 12 stycken 2TB hårddiskar. Systemet har gått ner på grund av att två diskar kraschat. Alla i teamet hjälps åt för att vi ska komma igång med kopiering av alla diskar så fort som möjligt. Vi lyckas få igång de båda kraschade diskarna, men de har läsfel.

Kl. 17.00

Loggar ut efter att ha lämnat över expressjobbet till Hans som nu fortsätter på kvällen. Vi tror att vi kommer att kunna läsa ut det mesta, men vi kommer att sakna en del datablock till följd av de fysiska skadorna på diskytorna. Den logiska delen av analysen får utvisa om de saknade blocken innehöll viktiga pusselbitar som behövs för slutresultatet.

, ,