Go to Top

Pokemon Go är bara början

I somras förändrade Pokemon Go världen. Spelet toppade rubrikerna och alla fick snabbt en relation med appen när semestern plötsligt fokuserade på annat än sommar och sol.

Pokemon Go planade vägen för Nintendo och aktiviteten var högre än på Tinder och Twitter.

Spelet fick barn och ungdomar upp ur soffan och det blev plötsligt ett socialt spel ute på gatorna som var roligare än Messi och Fifa16 i sovrummet. Till och med äldre personer med en nostalgisk relation till 90-talets Pokemon deltog i jakten. Det var en kupp av Nintendo och Google när de hoppade in i debatten om mer fysisk aktivitet med cutting edge mobilteknologi i den verkliga världen.

Framtiden för oss

Pokemon Go är ett praktexempel på innovativ användning av AR (augmented reality). Virtuell data kombineras med den verkliga världen via mobiltelefonens kamera och skärm. Man ser en Charmander på gatan, eller en Pidgey picka runt på skrivbordet.

Men vi ser bara toppen på ett enormt isberg. Kamera och processteknik utvecklas kontinuerligt och det kommer finnas enorma möjligheter inom exempelvis shopping och produktion i framtiden.

Apple’s Tim Cook sa i somras att det blir spännande att se om AR blir nästa plattform, men oavsett kommer den att bli oerhört stor.

Shopping

AR kommer troligtvis ge butiker och e-handel fantastiska möjligheter. Den brittiska kedjan Topshop, med över 500 butiker världen över, har börjat använda den virtuella garderoben i några utvalda butiker. Där kan kunderna se hur kläderna passar utan att gå in i en provhytt.

E-handel

Att överföra detta till E-handel kommer naturligtvis bli mycket spännande då vi kan se hur en produkt passar i hemmet innan vi köper den.

IKEA har börjat kombinera AR med den traditionella produktkatalogen.

Här kan du scanna produkter från katalogen och virtuellt placera dem i ditt hem. För som IKEA säger, vet 70% av oss faktiskt inte hur stort hem vi har och därför har 14% av deras kunde köpt produkter som inte passar in.

Vilket värde har detta för oss?

Ikeas kommunikationschef, Mattias Jöngard, menar att det inte är tekniken eller funktionerna som är viktigast. Det viktigaste är vilket värde det har för oss som konsumenter.

Framtiden för tekniken

Det är många som testar de yttre gränserna på tekniken och vi kan räkna med att flera sektorer kommer in med ännu bredare lösningar i framtiden.

Det förutspås att framtidens industriarbetare kommer att vara utrustade med virtual reality (VR) och wearables. Även om Google Glass aldrig gett sken av att detta, kommer dessa typer av produkter vara väl lämpade på fabriksgolven.

PwC hänvisar till antalet amerikanska industriundersökningar där över 70% förväntar sig att AR/VR kommer att vara viktiga verktyg inom 3 år. De är tänkta inom områden som produktdesign och processer med behov av real-time tillgång till data.

Bilindustrin kommer att visa oss data från bilen och vägen på vindrutan och Hyundai har redan börjat med AR-manualer som ska göra det lättare att underhålla bilen.

Vi har bara sett början. Nu lyfter vi knappt blicken när barnen äntligen fångat Pikachu ute på gatan. Men vi börjar som vanligt kräva mer av tekniken. Vi är redo för nästa steg.

 

 

 

,