Go to Top

Snart övervakas dina bilturer

Alla har säkert hört talas om den svarta lådan i flygplan. Denna mystiska elektroniska enhet som lagrar piloternas kommunikation och en mängd parametrar från själva flyget och dess position, fart och höjd. Data som ofta är helt avgörande för att finna orsaken till en flygolycka.

Tekniken har länge funnits tillgänglig i flygplan, tåg, och båtar. Under 2004 räddade Ibas data från lastfartyget ”Rocknes” navigationsutrustning när det havererade i skärgården utanför Bergen.

Men redan under mitten av 90-talet monterade bilindustrin in system som kunde lagra och behandla data. Ett exempel är airbagen som utlöses när en kontrollenhet får data från sensorer som registrerar kollision och fordonets hastighet.

Varför behöver vi spara data i bilar?

Bilens EDR (Event Data Recorder) lagrar parametrar under en biltur som kan vara användbara vid bilolyckor och mänskliga och materiella skador. Detta ger viktig information till polisen och försäkringsbolag vid skaderegleringar. Framöver kommer vi förmodligen se försäkringsbolag som ger bilägare rabatt om de köper bilar som har denna teknik inbyggd.

Bilindustrin kommer troligtvis vara en drivande kraft då branschen ser möjligheter till att sälja mer servicetjänster på eftermarknaden. Det kommer självklart vara användbart med en lagringsenhet som ”skvallrar” om bilens tillstånd under och efter en biltur.

Hur vanligt är detta i Sverige?

Idag är det ovanligt att svenska personbilar är utrustade med EDR. Detta är tilläggsprodukter som kan monteras om bilköparen vill ha det. Italienarna är störst i världen med hela 3 miljoner EDR-bilar ute på vägarna. Norska medier har publicerat en del forskning under de senaste åren och DinSide visade att nästan 7 av 10 inte ville använda denna teknik 2012. Huvudorsaken var troligen kopplad till rädslan för övervakning under bilfärden.

Hur lagras data?

Vanligtvis hittar man lagringsenheten i fronten av bilen. Det är en liten GPS där data lagras kontinuerligt. Gammal data skrivs över med ny tills en krasch inträffar. EDR-enheten lagrar då sekunder av data före, under och efter kraschen. En total serie data från 10 sekunder upp till 2 minuter.

Data lagras på en EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory) där data kan skrivas och raderas när enheten är kopplad till strömmen från bilen.

Vilken slags data lagras?

Fart, acceleration, nedbromsning, körförhållanden, vägtyp, motor och styrvinkel på hjulen är exempel på data som lagras. Amerikanska NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har bestämt att minst 15 parametrar ska registreras om en bil har EDR inmonterat.

Vissa EDR-lösningar har också ett SIM-kort som kan sända ut nödsignaler vid olyckor.

Krav från och med 2018?

Trots rädslan av övervakning i många europeiska länder har EU godkänt ett lagförslag som gör EDR obligatoriskt i alla bilar från och med den 31 mars 2018. Systemen ska även innehålla ovan nämnda nödnummerfunktioner som automatiskt ringer upp en larmcentral vid olyckor.

Under 2015 dog 25700 personer på de europeiska vägarna och det beräknas en nedgång med 10% vid användandet av EDR.

Vad krävs för att läsa data?

För att kunna läsa en EDR krävs specialutrustning som kan avkoda data. Detta består av hårdvara och programvara, inköpspriset hamnar på mellan 2 000 till 15 000€ och installeras på en laptop. När man läser data kan man också framställa en rapport på några få sidor. Det krävs alltså inte stora summor pengar för att läsa dessa uppgifter, men i vilket fall som helst är Ibas intresserade av att följa utvecklingen av denna teknik. Olyckor leder ofta till svår förstörelse och är det något Ibas är specialister på.

Det är redan i dag viktigt att tänka på vad man lämnar i bilen när man säljer den

Även utan EDR finns det anledning att se över vad man själv har lagrat i bilens system när man säljer den. Många moderna bilar har inbyggda navigationssystem och automatisk anslutning till mobiltelefonen via bluetoth. Om man inte vill att nästa ägare ska se vilka kontakter man har i sin adressbok, vilka nummer man har ringt och vilka adresser man besökt så är det klokt att radera detta innan man gör sig av med bilen.

 

 

, ,