Rädda data? Då kan vi hjälpa dig!

Steg för Steg – vad händer under en dataräddning?

Alla dataräddningar är unika. Först undersöker vi alltid lagringsmediet för att indentifiera problemet och skadans omfattning. Varje jobb blir därmed också speciellt beroende på typen av lagringsmedia, lagringkapacitet, filtyper och operativsystem.

Steg for steg

Gratis råd

Steg 1: Gratis råd

  • Vår kundtjänst är öppen 24/7 om du behöver oss. Ring alltid 018-10 44 40
  • Om du vill att vi kontaktar dig skickar du en online förfrågan till till oss så kontaktar vi dig under våra öppettider.
  • Vårt kundtjänst kommer att fråga hur skadan uppstod, vilket typ av lagringsmedia, vilken typ av data och hur mycket data som sparats och naturligtvis hur snabbt du behöver din data.
  • Du får information om vilka servicenivåer och priser på analyser samt en uppskattning av själva dataräddningen.
  • Om du gör en beställning får du en orderbekräftelse.
Transport til Ibas

Steg 2: Transport till Ibas

  • Vi hjälper dig gärna med bokning av frakt direkt till det laboratorium som passar dig och din situation bäst.
  • Vid mindre brådskande ärenden som privata diskar, rekommenderar vi post- eller företagspaket till Ibas i Uppsala. Paket levereras direkt till oss dagligen.
  • Vill du lämna in ditt ärende till oss så går det bra i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Uppsala.
  • För att förhindra ytterligare skador under transporten är det viktigt att innehållet är ordentligt paketerat. Originalförpackning är det bästa, men i bubbelplast och hopskrynklat tidningspapper stabiliserar och skydda enheten.
  • Packa hellre enheten för mycket än för lite! Är du osäker och behöver råd för packning, vänligen kontakta oss.
Transport til Ibas

Steg 3: Analys

  • Ibas starter återställningsjobben enligt den beställda tjänsten.
  • Det första steget är alltid att undersöka lagringsenheten för att identifiera problemet och skadans omfattning. Varje jobb blir därmed också speciellt beroende på typen av lagringsmedia, lagringkapacitet, filtyper och operativsystem.
  • Analysen utförs för att avgöra hur mycket data som kan räddas och för att kunna presentera den rapport som beskriver en eller flera lösningar, prisförslag samt leveranstider för de olika servicenivåerna.
Recovery

Steg 4: Dataräddning

  • Efter att du har mottagit rapporten och offerten bestämmer du dig för om du vill beställa dataräddningen. Vi kommer att börja arbetet med ditt ärende så fort vi fått ditt godkännande.
  • Om du har ett fysiskt fel och vi behöver reservdelar har vi oftast dessa i vårt lager. Om inte, kommer vi att använda Kroll Ontrack´s världsomspännande reservdelslager. Alla reservdelar är självklart inkluderade i priset.
  • Följande service-nivåer kan beställas:
    • Premium: Allt arbete utförs under kontorstid. Normalt sett kommer dina data att vara leveransklara inom 5 arbetsdagar. Större mängder data eller tekniska svårigheter kan påverka leveranstiden.
    • Express: Detta är den högsta nivån för analys och dataräddning. Vi startar analysen när vi mottagit enheten och arbetar non-stop tills analysen och återställningen är färdiga.
Return

Steg 5: Leverans till kunden

  • Återställt data levereras krypterat på en extern hårddisk.
  • Ring gärna vår kundtjänst om du har några frågor efter att du mottagit din nya hårddisk

Dina åsikter betyder allt för oss!

Varje dag går vi till jobbet för att rädda viktiga data åt olyckliga kunder som förlorat värdefull information. Vi gör det yttersta för att hjälpa alla. Läs mer hur om vad våra kunder tycker om oss.

Trustpilot

 


CTA

Ring oss på 018-10 44 40

Vår kundtjänst står redo för att hjälpa dig

Kontakta mig!