Vem ska hjälpa mig?

Dataräddning – 6 steg för att välja rätt hjälp

Steg 1: Hitta företag som har tekniken och resurserna för att lösa många olika sorters dataförluster.

  • Hur länge har företaget erbjudit dataräddning på marknaden?
  • Har företaget ett laboratorium eller renrumsmiljöer där hårddiskar kan öppnas, repareras och återställas säkert?
  • Hur många renrum har företaget till sitt förfogande? Är företaget verksamt globalt?
  • Har företaget ett tillräckligt antal tekniker för att klara av stora och svåra återställningsjobb samt perioder med stor belastning?
  • Kan företaget återskapa data från system som kunden har äganderätt till? Har företaget tekniken och kapaciteten till att utveckla verktyg för att återställa data till dessa om det skulle vara nödvändigt?
  • Har företaget kunskaperna som krävs för att återställa data från alla plattformar, lagringssystem, databaser eller operativsystem?
  • Har företaget tillräckligt med resurser för att göra en akut dataräddning oavsett tid på dygnet?

Steg 2: Hitta ett företag som levererar lösningar för dataräddning som motsvarar just dina behov.

  • Har företaget tjänster och/eller gör-det-själv program som passar din budget?
  • Erbjuder företaget dataräddning snabbt nog för att klara en akut krissituation?
  • Har företaget partners för dataräddning där du befinner dig?
  • Kan företaget erbjuda en säker remote data recovery tjänst när lagringssystemet inte är fysiskt skadat?
  • Vad är den normala väntetiden för en räddning av desktop/laptop? Och på mer komplicerade system?
  • Behåller företaget en säkerhetkopia av de data som räddats tills du är i drift och vet att installationen gått bra?

Steg 3: Hitta företag som ger dig informationen du behöver för att kunna ta ett kvalificerat beslut.

Kan företaget presentera en tydlig rapport som visar vila filer som kan återställas innan du beställer själva räddningen? Ingår detta i deras analys?

Om företaget erbjuder dig en sådan rapport, hur lång tid tar det för dem att skicka rapporten och hur enkel är den att förstå?

Kommer företaget hålla sig till skriftliga prisavtal så att tjänsten inte överstiger din budget? Ingår reservdelar i priset? Och transporten? Vad händer om det företag du väljer inte kan hjälpa dig att återställa dina data?


Steg 4: Hitta företag som erbjuder dig en professionell kundservice när du behöver det.

  • Erbjuder företaget kundservice 24/7, 7 dagar i veckan, året om?
  • Vilka språk erbjuds företagets kundtjänst på?
  • Erbjuder företaget en gratis konsultation utan förpliktelser som visar dig flera alternativa lösningar?
  • Tillåter företaget dig att prata direkt med en tekniker innan dataräddningen för att diskutera möjliga lösningar?
  • Har företaget ett supportteam av tekniker som står redo att hjälpa dig före och efter återställningen?

Steg 5: Hitta företag som kan styrka att de har etablerade rutiner för att ta hand om din data säkert och konfidentiellt.

  • Är företaget certifierat av privata och offentliga instanser för att hantera känsliga uppgifter?
  • Har företaget tillräckligt med kompetens för att kunna dokumentera bevis om lagringsenheten blir inblandad i ett brottmål eller rättegång?
  • Kan företaget återställa krypterad data?
  • Kan företaget returnera din data i krypterad form?
  • Gör företaget en bakgrundskontroll på alla anställda som kommer i kontakt med dina data?
  • Har de personer som hanterar dina data gått igenom en säkerhetsprövning vid behov?

Steg 6: Undvik säljtrick! Vänd dig till ett företag som du kan lita på, välj bort företag som använder tvivelaktiga försäljningsargument.

  • Om företaget erbjuder en gratis analys, vad betyder det och hur grundligt undersöks din hårddisk? Får du en rapport som visar vilka filer som kan återställas innan du måste acceptera att högre kostnader läggs på?
  • Om företaget erbjuder dig ”ingen lösning, ingen kostnad”, vad gör de om de återställer data som du inte har användning för?
  • Om företaget har olika prisklasser för sina tjänster, kan du få det skriftligt?
  • Använder företaget externa leverantörer eller en tredje part för att återställa data.